SI-TEORIN ÄR EN GRUND FÖR BE-DÖMNING OCH BEHANDLING AV PERSONER MED SENSOMOTORISKA SVÅRIGHETER SAMT VID PROBLEM ATT TOLKA OCH BEARBETA OLIKA SENSORISKA INTRYCK.
Sensorisk integration är den neurologiska process som bearbetar och samordnar sinnesintryck från vår kropp och omgivning.
BEARBETNING OCH SAMORDNING AV SINNESINTRYCK ÄR AV SPECIELL BETYDELSE INOM SI, OCH DÄR ÄR NÅGRA SINNEN SÄRSKILT VIKTIGA.
Taktila, proprioceptiva och vestibulära sinnesintryck är grundläggande för vår upplevelse av oss själva.
Bristande förmåga att samordna sinnesintryck kan yttra sig på något eller några av följande sätt:
Utredning är grunden för behandling.
SI-behandling kan utföras av arbetsterapeut eller sjukgymnast med SI-utbildning.
Arbetsterapeut Jean Ayres började redan på 1950-talet att utveckla teorin. Ayres var verksam i Kalifornien med barn och vuxna, som hade neurologiska funktionshinder.
Forskning inom områden som neuropsykologi, neurologi, fysiologi, utvecklingspsykologi och barns motoriska utveckling har även bidragit till utvecklingen av teorin och behandlingsmetoden, en forskning som är ständigt pågående.
The Sensory Processing Measure – SPM är bedömningsinstrument som används för att utreda problem med bearbetning av sensorisk information, praxis och socialt deltagandehos barn i låg- och mellanstadieåldern. SPM har sin förankring i teorin om sensorisk integration som utgår ifrån att bearbetning och integration av sensorisk information är en viktig neurobiologisk process som påverkar barnets utveckling.
SPM består av ett hemmaformulär och ett klassrumsformulär som tillsammans ger en unik och omfattande bild av barnets sensoriska funktion hemma och i skolan. Hemmaformuläret besvaras av barnets förälder eller vårdnadshavare och Klassrumsformuläret av lärare.
SPM ger resultat på åtta skalor: Socialt deltagande (SOC), Syn (VIS), Hörsel (HEA), Känsel (TOU), Kroppsuppfattning (BOD), Balans och rörelse (BAL), Planering och idéer (PLA) och Totala sensoriska system (TOT) samt enskilda frågor om smak och lukt. SPM ger kliniskt relevant information om barnets särskilda sårbarhetsfaktorer, såsom under- och överkänslighet, sensoriskt sökande beteende och perceptuella problem. Tack vare separata hemma- och klassrumsformulär är det möjligt att jämföra barnets sensoriska funktion i olika miljöer.
Läs mer om och beställ SPM på Hogrefe Psykologiförlaget.